
Et nyt digitalt fundament til fremtidens samarbejde mellem jobcentre og virksomheder
Viden om de lokale virksomheders behov
Kommunernes virksomhedsservice hjælper virksomheder med at finde arbejdskraft, de screener og matcher kandidater, og de samarbejder om opkvalificering, fastholdelse og særlige støtteordninger. Dét er en opgave med stor betydning.

Ressourceafhængighed og
manglende skalerbarhed
Indsatsen har mange manuelle arbejdsgange og er svær at skalere.

Mangel på digital understøttelse og tværkommunalt overblik
Samarbejdet er langsomt og usammenhængende.
Vi kan ikke gøre det samme i 2025 og frem
Den manuelle og håndholdte model - som historisk har været en styrke - udgør i dag en barriere for udvikling. Når en medarbejder stopper, kan store dele af den relationelle viden forsvinde. Og når behovet for kontakt med virksomheder vokser, kan indsatsen ikke uden videre skaleres.
Nye krav fra reformer og arbejdsmarked
Beskæftigelsesreformen 2025 lægger pres på kommunerne, men åbner også for en nødvendig gentænkning af virksomhedsservice. Det er særligt relevant, fordi virksomheder over hele landet peger på adgang til arbejdskraft som den vigtigste kommunale prioritet for at fremme vækst - ifølge Dansk Industris erhvervsklimaundersøgelse fra 2024 blandt 7.479 virksomheder.
Opgiver ordrer eller begrænser produktion
Når behovet for kontakt med virksomheder vokser, kan indsatsen ikke uden videre skaleres, og denne udfordring bliver kun tydeligere i lyset af de stigende rekrutteringsudfordringer på det danske arbejdsmarked. VIVEs analyser viser, at mange virksomheder må opgive ordrer eller begrænse produktionen, fordi de ikke kan rekruttere den nødvendige arbejdskraft. Ifølge STARs rekrutteringssurvey er andelen af forgæves rekrutteringer steget støt siden 2020.
Regeringens beskæftigelsesreform fra 2025 tilføjer et ekstra pres – og en oplagt mulighed for at gentænke den måde, kommuner driver virksomhedsservice på. I reformteksten slås det fast:
"Derfor skal virksomhederne have én klar og tydelig adgangskanal til virksomheds-servicen på beskæftigelsesområdet i hver kommune – og dermed en tydelig indgang i forhold til rekruttering af arbejdskraft." (Aftale om reform af beskæftigelsesindsatsen)
Samtidig fremhæves det, at der bruges enorme ressourcer på at dokumentere samtaler, og at tusindvis af møder hvert år kunne håndteres smartere og mere værdiskabende – både for borgeren og jobcentret.
Tid til et nyt fundament, som foreskrevet af KL
Borgervendt digitalisering skal ikke bare tænkes som endnu et værktøj; det er en ny måde at organisere virksomhedsservice på - som foreskrevet af KL - så den både bliver skalerbar, datadrevet og digitalt tilgængelig, men hvor man samtidig bevarer menneskelig kontakt og fleksibilitet.
Få en nem og hurtig start
Kickoff
/ Start
Skalér brugen
2-3
/indsatser
Samlet løsning for indsatsen
4-10
/indsatser
Hvad opnår jeres lokale virksomheder?

Andreas Høgsberg
CEO, Det Virtuelle Jobunivers
Hvad opnår kommunen?
En styrket rolle i det
lokale erhvervsliv.
Med realtidsindsigt i lokale og regionale arbejdsmarkedsdata, systematiseret opfølgning og potentielt set hurtigere match, kan kommunerne levere en service, der er mere relevant, responsiv og professionel; og i endnu højere grad bidrage til vækst i det lokale erhvervsliv.
Tænk, hvis den lediges jobrejse var bygget op omkring én platform – Det Virtuelle Jobunivers – hvor alt, hvad borgeren havde brug for i sin jobsøgning, var samlet (...)
Kommunernes Landsforening
November, 2021
På beskæftigelsesområdet er det mere konkret at måle resultaterne på en kortere periode, og opnås målene får kommunerne investeringen igen med et provenu.
Søren Dinesen
CEO, Carelink Gruppen
Når de ledige selv skal løse opgaver mellem vores møder, så tager de mere ansvar for egen jobsøgning. Derfor synes jeg også, at samtalerne er blevet bedre, fordi borgerne bliver nødt til at arbejde med det derhjemme.
Susann Hansen
Jobkonsulent, Næstved
Men det er lidt en ny måde at tænke på i det offentlige, især når der købes it-systemer, hvor man tidligere har haft en tendens til at tænke store udbud rettet mod de sædvanlige udbydere.
Andreas Høgsberg
CEO, Virtual Hive
Kære regering: Jeg håber, at I ved hvor gode langt størstedelen af anbefalingerne fra ekspertgruppen faktisk er. Så lad os komme i gang med at gøre det til virkelighed. I kommunerne sidder vi bare og venter på reformen.
Jens-Kristian Lütken
Beskæftigelseborgmester, KBH
Der kan ikke være to meninger om, at beskæftigelsesindsatsen er blevet en regeljungle, som har tabt enhver simplicity på gulvet
Morten Ballisager
CEO, Konsulenthuset Ballisager
Digitaliseringen mangler i beskæftigelsessystemet. Dermed går samfundet glip af de store besparelser, det ligger i indførelse af digitale kontaktforløb med de ledige.
Jane Heitmann
Formand, Krifa
Det vurderes, at videomøder i jobcentre i høj grad er realiserbart. Pilotforsøg viser, at det er teknisk muligt, samt at det ikke vil have negative økonomiske effekter for jobcenteret
Digitaliseringsstyrelsen
April, 2023
Det er 14. år i træk, at ballisager har undersøgt, hvilke rekrutterings-kanaler virksomhederne benytter, og når det gælder jobcentrene, har tallet aldrig tidligere ligget så lavt.
Morten Ballisager
CEO | Konsulenthuset Ballisager
Det virtuelle jobcenter vil give borgerne en ny portal med skræddersyet indhold, en markedsplads hvor private leverandører kan tilbyde hjælp til jobsøgning, online dialoger med digitale værktøjer, så borgerne kan få sparring på deres præmisser (...)
Deloitte
April, 2023
Vi forventer, at økonomien bliver helt anderledes med den kommende reform. Derfor er det et forsøg på at se, om investeringer fremadrettet skal indgå i finansieringen af vores indsats
Merete Gommesen
Beskæftigelseschef | Nyborg
Det er muligt for os i kommunerne både at holde fast i en indsats, som skaber resultater og samtidig reducere omkostningerne med ca. 1 mia. kr. Men forudsætningen er, at regering og Folketing er villig til at gøre det enklere at være borger i Jobcenteret (…)
Bo Vestergaard
Formand, Randers Kommune
Vi lever i en digital verden, og det stiller krav til vores digitale færdigheder. Det gælder også i beskæftigelsessystemet, hvor det er forventet, at ledige kan bruge en række digitale værktøjer.
Simon Østergaard
Beskæftigelsesformand, Greve
Det virtuelle jobunivers er allerede en realitet, hvor AI-videoer tilbyder ledige borgere personlig vejledning online og gør det lettere at navigere i jobmarkedets tilbud og krav. Det er et godt stykke hen ad vejen det, som KL efterspurgte for tre år siden.
NB Beskæftigelse
September 2024
Særligt jobparate får mange muligheder for selvbetjening, når alle tilbud samles et sted.
Andreas Høgsberg
CEO, Virtual Hive
Blandt de 84 procent af kommunerne, som endnu ikke har vedtaget en strategi for brugen af digitale løsninger på beskæftigelsesområdet, angives det blandt andet, at det skyldes, at området er under så stor en udvikling, at det ikke virker realistisk at gennemføre en strategi.
Kommunernes Landsforening
Erfaringsopsamling, 2021
Mange borgere og virksomheder er i dag dygtige til at begå sig digitalt, og man kan med fordel gøre dem mere selvhjulpne ved brug af nye teknologier, strukturerede processer og samling af kommunikations-kanaler.
Københavns Kommune
Innovationsforslag, 2024
Nogle borgere arbejder helt selvstændigt i det digitale univers, mens andre får tilknyttet en jobkonsulent, som mig, der kan bistå med vejledig og rådgivning undervejs i det digitale forløb.
Viden På Tværs
Januar, 2024
Alene logistikken forbundet med at afholde fysiske møder gør det tungt og besværligt at koordinere. Det kan gøres nemmere, og ressourcerne kan bruges mere effektivt.
Bjarke Bruun Petersen
Konsulent, KL
Få overblikket her
Er jeres kommune klar til næste skridt?
Vi appellerer til kommuner og a-kasser, der tør digitalisere beskæftigelse og skabe en innovativ, fremtidssikret offentlig sektor, i tråd med KL, DA, og Ekspertgruppens anbefalinger.