Optimeret og effektiv beskæftigelsesindsats

Forandret kommunal virksomhedsservice

Forandret service

Et nyt digitalt fundament til fremtidens samarbejde mellem jobcentre og virksomheder

Viden om de lokale virksomheders behov

En opgave med stor betydning lokalt og nationalt.

En opgave med stor
betydning
lokalt og nationalt.

Kommunernes virksomhedsservice hjælper virksomheder med at finde arbejdskraft, de screener og matcher kandidater, og de samarbejder om opkvalificering, fastholdelse og særlige støtteordninger. Dét er en opgave med stor betydning.

Løsninger over produkter

Integrationer og embeds? Intet problem, få det som det passer dig.

Løsninger over produkter

Integrationer og embeds? Intet problem, få det som det passer dig.

Interaktion med andre

Live møder, video, webinarer - alt til god sparring og rådgivning.

Interaktion med andre

Live møder, video, webinarer - alt til god sparring og rådgivning.

Fleksibel og flersproget

Fleksibel adgang, flersproget navigation og live oversættelse.

Fleksibel og flersproget

Fleksibel adgang, flersproget navigation og live oversættelse.

Nemt og engagerende

Præsentér professionelt, branded og sammenhængende.

Nemt og engagerende

Præsentér professionelt, branded og sammenhængende.

“Ingen anden instans [Virksomhedsservice] har så meget kontakt med og viden om de lokale virksomheders behov for arbejdskraft.”

“Ingen anden instans [Virksomhedsservice] har så meget kontakt med og viden om de lokale virksomheders behov for arbejdskraft.”

Kommunernes virksomhedsservice

Kommunal virksomhedsservice

Kommunernes Landsforening, 2025

En indsats, der ikke længere kan skaleres

En indsats, der ikke længere kan skaleres

“Samarbejderne er ofte afhængige af ildsjæle, der igennem mange år har opbygget et tæt netværk med virksomheder, jobcentre og uddannelsesinstitutioner”

“Samarbejderne er ofte afhængige af ildsjæle, der igennem mange år har opbygget et tæt netværk med virksomheder, jobcentre og uddannelsesinstitutioner”

Rekrutteringssamarbejder

Rekrutteringssamarbejder

VIVE, 2024

Ressourceafhængighed og
manglende skalerbarhed

Indsatsen har mange manuelle arbejdsgange og er svær at skalere.

Mangel på digital understøttelse og tværkommunalt overblik

Samarbejdet er langsomt og usammenhængende.

Afhængig af enkeltpersoner og deres lokalkendskab

Afhængig af enkeltpersoner og deres lokalkendskab

Afhængig af enkeltpersoner og deres lokalkendskab

Vi kan ikke gøre det samme i 2025 og frem

Den manuelle og håndholdte model - som historisk har været en styrke - udgør i dag en barriere for udvikling. Når en medarbejder stopper, kan store dele af den relationelle viden forsvinde. Og når behovet for kontakt med virksomheder vokser, kan indsatsen ikke uden videre skaleres.

“Jobcenterregimet skal afskaffes, og kommunerne skal have frihed til at organisere indsatsen efter lokale forhold.”

“Jobcenterregimet skal afskaffes, og kommunerne skal have frihed til at organisere indsatsen efter lokale forhold.”

Aftale om reform af beskæftigelsesindsatsen

Aftale om reform

Mere værdighed, større frihed og færre regler, April 2025.

Beskæftigelsesministeriet

Stigende rekrutteringsudfordringer

Stigende rekrutteringsudfordringer

Stigende rekrutteringsudfordringer

Nye krav fra reformer og arbejdsmarked

Beskæftigelsesreformen 2025 lægger pres på kommunerne, men åbner også for en nødvendig gentænkning af virksomhedsservice. Det er særligt relevant, fordi virksomheder over hele landet peger på adgang til arbejdskraft som den vigtigste kommunale prioritet for at fremme vækst - ifølge Dansk Industris erhvervsklimaundersøgelse fra 2024 blandt 7.479 virksomheder.

Opgiver ordrer eller begrænser produktion

Når behovet for kontakt med virksomheder vokser, kan indsatsen ikke uden videre skaleres, og denne udfordring bliver kun tydeligere i lyset af de stigende rekrutteringsudfordringer på det danske arbejdsmarked. VIVEs analyser viser, at mange virksomheder må opgive ordrer eller begrænse produktionen, fordi de ikke kan rekruttere den nødvendige arbejdskraft. Ifølge STARs rekrutteringssurvey er andelen af forgæves rekrutteringer steget støt siden 2020.

Regeringens beskæftigelsesreform fra 2025 tilføjer et ekstra pres – og en oplagt mulighed for at gentænke den måde, kommuner driver virksomhedsservice på. I reformteksten slås det fast:


"Derfor skal virksomhederne have én klar og tydelig adgangskanal til virksomheds-servicen på beskæftigelsesområdet i hver kommune – og dermed en tydelig indgang i forhold til rekruttering af arbejdskraft." (Aftale om reform af beskæftigelsesindsatsen)


Samtidig fremhæves det, at der bruges enorme ressourcer på at dokumentere samtaler, og at tusindvis af møder hvert år kunne håndteres smartere og mere værdiskabende – både for borgeren og jobcentret.


Tid til et nyt fundament, som foreskrevet af KL

Borgervendt digitalisering skal ikke bare tænkes som endnu et værktøj; det er en ny måde at organisere virksomhedsservice på - som foreskrevet af KL - så den både bliver skalerbar, datadrevet og digitalt tilgængelig, men hvor man samtidig bevarer menneskelig kontakt og fleksibilitet.

Få en nem og hurtig start

Kickoff

/ Start

For jer, der vil reel digitalisering

For jer, der vil reel digitalisering

For jer, der vil reel digitalisering

Find et åbent projekt med budget

Find et åbent projekt med budget

Find et åbent projekt med budget

Få kun én afdeling involveret

Få kun én afdeling involveret

Få kun én afdeling involveret

Få praksis kendskab i jeres tempo

Få praksis kendskab i jeres tempo

Få praksis kendskab i jeres tempo

Tilbyd anonym adgang uden login

Tilbyd anonym adgang uden login

Tilbyd anonym adgang uden login

Skab dokumentation for resultater

Skab dokumentation for resultater

Skab dokumentation for resultater

Skalér brugen

Opnå synergi

Opnå synergi

Opnå synergi

2-3

/indsatser

Til jer, der har prøvet en indsats før

Til jer, der har prøvet en indsats før

Til jer, der har prøvet en indsats før

Grundlag for yderligere investering

Grundlag for yderligere investering

Grundlag for yderligere investering

Flere relaterede afdelinger indgår

Flere relaterede afdelinger indgår

Flere relaterede afdelinger indgår

Tværgående stakeholders hjælper

Tværgående stakeholders hjælper

Tværgående stakeholders hjælper

Login og personlige programmer

Login og personlige programmer

Login og personlige programmer

Opskalering af træningsindsatser

Opskalering af træningsindsatser

Opskalering af træningsindsatser

Håndtér mere komplekse processer

Håndtér mere komplekse processer

Håndtér mere komplekse processer

Skab synergier til den øvrige indsats

Skab synergier til den øvrige indsats

Skab synergier til den øvrige indsats

Samlet løsning for indsatsen

4-10

/indsatser

Til jer, der går all-in og er ambitiøse

Til jer, der går all-in og er ambitiøse

Til jer, der går all-in og er ambitiøse

Saml alle relevante afdelinger

Saml alle relevante afdelinger

Saml alle relevante afdelinger

Rul løsningen ud til hele indsatsen

Rul løsningen ud til hele indsatsen

Rul løsningen ud til hele indsatsen

Centralisér processer og data

Centralisér processer og data

Centralisér processer og data

Fuldt dedikerede interne ressourcer

Fuldt dedikerede interne ressourcer

Fuldt dedikerede interne ressourcer

Skræddersyet miljøer og 3D-design

Skræddersyet miljøer og 3D-design

Skræddersyet miljøer og 3D-design

Integrér jeres legacy systemer

Integrér jeres legacy systemer

Integrér jeres legacy systemer

Tilbyd lovpligtige møder til borgere

Tilbyd lovpligtige møder til borgere

Tilbyd lovpligtige møder til borgere

Fælles strategi for platformsbrug

Fælles strategi for platformsbrug

Fælles strategi for platformsbrug

Case til andre borgerrettet services

Case til andre borgerrettet services

Case til andre borgerrettet services

Vis effektmålingen til politikkerne

Vis effektmålingen til politikkerne

Vis effektmålingen til politikkerne

“Det er kun 7 pct. af de ledige dagpengeforsikrede, der peger på den dyre offentlige beskæftigelsesindsats som en vej til nyt job. Ni ud af ti ledige dagpengemodtagere finder selv deres job. 23 pct. af de ledige finder job gennem deres netværk, mens 31 pct. fandt job via et stillingsopslag.”

“Det er kun 7 pct. af de ledige dagpengeforsikrede, der peger på den dyre offentlige beskæftigelsesindsats som en vej til nyt job. Ni ud af ti ledige dagpengemodtagere finder selv deres job. 23 pct. af de ledige finder job gennem deres netværk, mens 31 pct. fandt job via et stillingsopslag.”

Ase Analyse, nr. 39, Juni 2022

Ase Analyse, nr. 39, Juni 2022

Historisk lav ledighed – historisk mange jobcenteransatte

Historisk lav ledighed

Hvad opnår jeres lokale virksomheder?

Virksomheder, der samarbejder med jobcenteret via en digital platform som Virtuelt Jobunivers får først og fremmest en nem og hurtig adgang til relevante kandidater, viden og service – døgnet rundt. Den traditionelle kontaktform via telefonopkald og fysiske møder kan erstattes eller suppleres af videomøder, beskedsystemer, emnerum og digitale formularer, hvilket gør samarbejdet langt mere fleksibelt og mindre tidskrævende for begge parter. Samtidig minimeres administrationen ved forløb som praktik, løntilskud og jobopslag, da det hele kan håndteres ét sted.

Virksomhederne kan desuden få mere målrettede kandidater, fordi kommunernes datadrevne screenings- og matchningssystemer – både eksisterende og kommende – kan samles ét sted, hvor også øvrige ressourcer, sparring og rådgivning er tilgængelige, enten live eller on-demand. Samtidig udvides rekrutteringsmulighederne, da jobcentrene kan præsentere kandidater på tværs af kommunegrænser, eksempelvis gennem virtuelle jobmesser, hvor hver virksomhed kan have sin egen søgbare og digitalt indrettede stand.

Med mulighed for en samlet digital indgang til både jobcenter, myndigheder og uddannelsesaktører opnår virksomheden en bedre koordineret service. Hvis kommunerne prioriterer det, så kan virksomhederne også få tidlig adgang til kandidater, der er under opkvalificering, og kan dermed planlægge deres rekruttering mere strategisk. Det reducerer risikoen for fejlmatch og spildtid, og det styrker samtidig virksomhedens sociale profil ved at gøre det lettere at deltage i lokale indsatser for at inkludere borgere, der står længere fra arbejdsmarkedet.

Virksomheder, der samarbejder med jobcenteret via en digital platform som Virtuelt Jobunivers får først og fremmest en nem og hurtig adgang til relevante kandidater, viden og service – døgnet rundt. Den traditionelle kontaktform via telefonopkald og fysiske møder kan erstattes eller suppleres af videomøder, beskedsystemer, emnerum og digitale formularer, hvilket gør samarbejdet langt mere fleksibelt og mindre tidskrævende for begge parter. Samtidig minimeres administrationen ved forløb som praktik, løntilskud og jobopslag, da det hele kan håndteres ét sted.

Virksomhederne kan desuden få mere målrettede kandidater, fordi kommunernes datadrevne screenings- og matchnings-systemer – både eksisterende og kommende – kan samles ét sted, hvor også øvrige ressourcer, sparring og rådgivning er tilgængelige, enten live eller on-demand. Samtidig udvides rekrutterings-mulighederne, da jobcentrene kan præsentere kandidater på tværs af kommunegrænser, eksempelvis gennem virtuelle jobmesser, hvor hver virksomhed kan have sin egen søgbare og digitalt indrettede stand.

Med mulighed for en samlet digital indgang til både jobcenter, myndigheder og uddannelses-aktører opnår virksomheden en bedre koordineret service. Hvis kommunerne prioriterer det, så kan virksomhederne også få tidlig adgang til kandidater, der er under opkvalificering, og kan dermed planlægge deres rekruttering mere strategisk. Det reducerer risikoen for fejlmatch og spildtid, og det styrker samtidig virksomhedens sociale profil ved at gøre det lettere at deltage i lokale indsatser for at inkludere borgere, der står længere fra arbejdsmarkedet.

“Virksomhedsservice kan fortsat være tæt på både borger og virksomhed – bare på en ny måde. Der er stadig brug for dialog, forventningsafstemning og tillid. Men nu kan det ske digitalt, når det giver mening – og fysisk, når det er nødvendigt.”

“Virksomhedsservice kan fortsat være tæt på både borger og virksomhed – bare på en ny måde. Der er stadig brug for dialog, forventningsafstemning og tillid. Men nu kan det ske digitalt, når det giver mening – og fysisk, når det er nødvendigt.”

Andreas Høgsberg

CEO, Det Virtuelle Jobunivers

Hvad opnår kommunen?

For kommunerne betyder en platform som Virtuelt Jobunivers, at deres virksomhedsservice bliver skalerbar og mindre personafhængig. Hvor én virksomhedskonsulent tidligere kunne håndtere et begrænset antal kontakter, kan samme medarbejder nu servicere langt flere virksomheder gennem digitale løsninger. Dokumentation og opfølgning kan foregå automatisk eller i kombination af fysiske tilstedeværelse, hvilket muliggør frigørelsen af ressourcer til at fokusere på de borgere, der har mest brug for støtte. Tværkommunalt samarbejde styrkes markant, fordi det bliver lettere at dele kandidater, koordinere opkvalificeringsforløb og matche arbejdskraft på tværs af kommunegrænser.

Samtidig kan kommunen få bedre og mere aktuel indsigt om lokale og regionale arbejdsmarkedsbehov, jobønsker, anvendte ressourcer, afholdte møder, og lignende. Det kan betyde hurtigere match, kortere sagsbehandlingstid og mere effektive indsatser. Den digitale understøttelse reducerer fejl og sikrer, at der løbende kan følges op på, hvad der virker – og hvad der ikke gør. Det giver en stærkere service over for virksomhederne, som i højere grad vælger at samarbejde med kommunen igen.

Platformen gør det også nemt at rapportere resultater og nøgletal til både ledelse og politikere, og den er direkte tilpasset de krav, der stilles i den nye beskæftigelsesreform, fordi det er modulopbygget, så kommunerne kun benytter sig af de moduler, som er relevante og som der er ressourcer til. Alt i alt styrker det kommunens rolle som en professionel og løsningsorienteret erhvervspartner.

For kommunerne betyder en platform som Virtuelt Jobunivers, at deres virksomhedsservice bliver skalerbar og mindre personafhængig. Hvor én virksomhedskonsulent tidligere kunne håndtere et begrænset antal kontakter, kan samme medarbejder nu servicere langt flere virksomheder gennem digitale løsninger. Dokumentation og opfølgning kan foregå automatisk eller i kombination af fysiske tilstedeværelse, hvilket muliggør frigørelsen af ressourcer til at fokusere på de borgere, der har mest brug for støtte. Tværkommunalt samarbejde styrkes markant, fordi det bliver lettere at dele kandidater, koordinere opkvalificeringsforløb og matche arbejdskraft på tværs af kommunegrænser.

Samtidig kan kommunen få bedre og mere aktuel indsigt om lokale og regionale arbejdsmarkeds-behov, jobønsker, anvendte ressourcer, afholdte møder, og lignende. Det kan betyde hurtigere match, kortere sagsbehandlingstid og mere effektive indsatser. Den digitale understøttelse reducerer fejl og sikrer, at der løbende kan følges op på, hvad der virker – og hvad der ikke gør. Det giver en stærkere service over for virksomhederne, som i højere grad vælger at samarbejde med kommunen igen.

Platformen gør det også nemt at rapportere resultater og nøgletal til både ledelse og politikere, og den er direkte tilpasset de krav, der stilles i den nye beskæftigelsesreform, fordi det er modulopbygget, så kommunerne kun benytter sig af de moduler, som er relevante og som der er ressourcer til. Alt i alt styrker det kommunens rolle som en professionel og løsningsorienteret erhvervspartner.

Effektiv drift & on-demand selvbetjening

Effektiv drift & on-demand selvbetjening

Effektiv drift & on-demand selvbetjening

En styrket rolle i det
lokale erhvervsliv.

Med realtidsindsigt i lokale og regionale arbejdsmarkedsdata, systematiseret opfølgning og potentielt set hurtigere match, kan kommunerne levere en service, der er mere relevant, responsiv og professionel; og i endnu højere grad bidrage til vækst i det lokale erhvervsliv.

  • Tænk, hvis den lediges jobrejse var bygget op omkring én platform – Det Virtuelle Jobunivers – hvor alt, hvad borgeren havde brug for i sin jobsøgning, var samlet (...)

    KL-logo-blåt-Tænk, hvis den lediges jobrejse var bygget op omkring én platform – Det Virtuelle Jobunivers – hvor alt, hvad borgeren havde brug for i sin jobsøgning, var samlet

    Kommunernes Landsforening

    November, 2021

    På beskæftigelsesområdet er det mere konkret at måle resultaterne på en kortere periode, og opnås målene får kommunerne investeringen igen med et provenu.

    Søren Dinesen

    CEO, Carelink Gruppen

    Når de ledige selv skal løse opgaver mellem vores møder, så tager de mere ansvar for egen jobsøgning. Derfor synes jeg også, at samtalerne er blevet bedre, fordi borgerne bliver nødt til at arbejde med det derhjemme.

    Susann Hansen

    Jobkonsulent, Næstved

    Men det er lidt en ny måde at tænke på i det offentlige, især når der købes it-systemer, hvor man tidligere har haft en tendens til at tænke store udbud rettet mod de sædvanlige udbydere.

    Andreas Høgsberg

    CEO, Virtual Hive

    Kære regering: Jeg håber, at I ved hvor gode langt størstedelen af anbefalingerne fra ekspertgruppen faktisk er. Så lad os komme i gang med at gøre det til virkelighed. I kommunerne sidder vi bare og venter på reformen.

    Jens-Kristian Lütken

    Beskæftigelseborgmester, KBH

    Der kan ikke være to meninger om, at beskæftigelsesindsatsen er blevet en regeljungle, som har tabt enhver simplicity på gulvet

    Morten Ballisager

    CEO, Konsulenthuset Ballisager

    Digitaliseringen mangler i beskæftigelsessystemet. Dermed går samfundet glip af de store besparelser, det ligger i indførelse af digitale kontaktforløb med de ledige.

    Jane Heitmann

    Formand, Krifa

  • Det vurderes, at videomøder i jobcentre i høj grad er realiserbart. Pilotforsøg viser, at det er teknisk muligt, samt at det ikke vil have negative økonomiske effekter for jobcenteret

    Digitaliseringsstyrelsen

    April, 2023

    Det er 14. år i træk, at ballisager har undersøgt, hvilke rekrutterings-kanaler virksomhederne benytter, og når det gælder jobcentrene, har tallet aldrig tidligere ligget så lavt.

    Morten Ballisager

    CEO | Konsulenthuset Ballisager

    Det virtuelle jobcenter vil give borgerne en ny portal med skræddersyet indhold, en markedsplads hvor private leverandører kan tilbyde hjælp til jobsøgning, online dialoger med digitale værktøjer, så borgerne kan få sparring på deres præmisser (...)

    Deloitte

    April, 2023

    Vi forventer, at økonomien bliver helt anderledes med den kommende reform. Derfor er det et forsøg på at se, om investeringer fremadrettet skal indgå i finansieringen af vores indsats

    Merete Gommesen

    Beskæftigelseschef | Nyborg

    Det er muligt for os i kommunerne både at holde fast i en indsats, som skaber resultater og samtidig reducere omkostningerne med ca. 1 mia. kr. Men forudsætningen er, at regering og Folketing er villig til at gøre det enklere at være borger i Jobcenteret (…)

    Bo Vestergaard

    Formand, Randers Kommune

    Vi lever i en digital verden, og det stiller krav til vores digitale færdigheder. Det gælder også i beskæftigelsessystemet, hvor det er forventet, at ledige kan bruge en række digitale værktøjer.

    Simon Østergaard

    Beskæftigelsesformand, Greve

  • Det virtuelle jobunivers er allerede en realitet, hvor AI-videoer tilbyder ledige borgere personlig vejledning online og gør det lettere at navigere i jobmarkedets tilbud og krav. Det er et godt stykke hen ad vejen det, som KL efterspurgte for tre år siden.

    NB Beskæftigelse

    September 2024

    Særligt jobparate får mange muligheder for selvbetjening, når alle tilbud samles et sted.

    Andreas Høgsberg

    CEO, Virtual Hive

    Blandt de 84 procent af kommunerne, som endnu ikke har vedtaget en strategi for brugen af digitale løsninger på beskæftigelsesområdet, angives det blandt andet, at det skyldes, at området er under så stor en udvikling, at det ikke virker realistisk at gennemføre en strategi.

    Kommunernes Landsforening

    Erfaringsopsamling, 2021

    Mange borgere og virksomheder er i dag dygtige til at begå sig digitalt, og man kan med fordel gøre dem mere selvhjulpne ved brug af nye teknologier, strukturerede processer og samling af kommunikations-kanaler.

    Københavns Kommune

    Innovationsforslag, 2024

    Nogle borgere arbejder helt selvstændigt i det digitale univers, mens andre får tilknyttet en jobkonsulent, som mig, der kan bistå med vejledig og rådgivning undervejs i det digitale forløb.

    Viden På Tværs

    Januar, 2024

    Alene logistikken forbundet med at afholde fysiske møder gør det tungt og besværligt at koordinere. Det kan gøres nemmere, og ressourcerne kan bruges mere effektivt.

    Bjarke Bruun Petersen

    Konsulent, KL

“Fra 2024 og frem mod 2030 forventes den samlede beskæftigelse kun at stige med 5.000 fuldtidspersoner om året, hvilket er væsentligt lavere end det, vi har oplevet historisk (…) manglen på hænder vil fortsætte og  blive produktions begrænsende i endnu højere grad end i dag, ligesom vækstbidraget fra en stigende beskæftigelse falder markant.”

“Fra 2024 og frem mod 2030 forventes den samlede beskæftigelse kun at stige med 5.000 fuldtidspersoner om året, hvilket er væsentligt lavere end det, vi har oplevet historisk (…) manglen på hænder vil fortsætte og  blive produktions begrænsende i endnu højere grad end i dag, ligesom vækstbidraget fra en stigende beskæftigelse falder markant.”

Dansk Industri, august 2024

Dansk Industri

Regeringen sikrer ikke flere hænder til virksomhederne

August, 2024

Få overblikket her

Hvad er virtuel virksomhedsservice?
Hvad er virtuel virksomhedsservice?
Hvad er virtuel virksomhedsservice?
Hvordan adskiller det sig fra den traditionelle model?
Hvordan adskiller det sig fra den traditionelle model?
Hvordan adskiller det sig fra den traditionelle model?
Hvad får virksomhederne ud af det?
Hvad får virksomhederne ud af det?
Hvad får virksomhederne ud af det?
Understøtter det beskæftigelsesreformen?
Understøtter det beskæftigelsesreformen?
Understøtter det beskæftigelsesreformen?
Hvordan kommer kommunen i gang?
Hvordan kommer kommunen i gang?
Hvordan kommer kommunen i gang?

Er jeres kommune klar til næste skridt?

Vi appellerer til kommuner og a-kasser, der tør digitalisere beskæftigelse og skabe en innovativ, fremtidssikret offentlig sektor, i tråd med KL, DA, og Ekspertgruppens anbefalinger.

"Tænk, hvis den lediges jobrejse var bygget op omkring én platform – Det Virtuelle Jobunivers – hvor alt, hvad borgeren havde brug for i sin jobsøgning, var samlet, og hvor der var konstant push af ledige jobs, egen plan for jobsøgning, hjælp til cv, ansøgning, netværk og jobinterview mv., og hvor borgere, der havde brug for det, kunne efterspørge sparring, hjælp og støtte efter behov …" (Kilde: KL). 

CVR: 42041416